søndag, juni 20

Sådan bruger du prisovervågning af dine konkurrenter til din fordel

Prisovervågning af konkurrenter kan være en af de ting, der kan gøre en verden til forskel for din webshop eller anden online løsning, hvor du har brug for at kunne følge med. Det kan være, at du aldrig før har hørt om muligheden, og ganske enkelt ikke var klar over, at den fandtes.

Hvad betyder prisovervågning af dine konkurrenter?

Prisovervågning er en måde at holde automatisk øje med priserne hos dine konkurrenter. Dette er især relevant for dig, der sælger produkter eller ydelser, som tilsvarer de samme eller tilsvarende produkter og ydelser hos andre webshops. Det kan være, at du har mange konkurrenter, og tager tid nok i sig selv at holde øje med dem.

Her er prisovervågning et automatiseret tilvalg, der holder øje med priserne på tværs af websites for dig, så du kan bruge dit fokus på andre områder. Det er en mulighed for dig til at optimere hele dit workflow. Når det sker automatisk, har du hele tiden mulighed for at holde dig opdateret.

Hvad kan du bruge prisovervågning til?

Prisovervågning er praktisk til flere forskellige ting, og du bestemmer selv, hvordan du vil anvende det i forhold til hvad der passer bedst til din løsning og situation. Prisovervågning kan bruges til at:

  • Få et samlet overblik over priserne hos dine konkurrenter
  • Holde øje med prisændringer
  • Automatisk justere dine egne priser efter konkurrenternes
  • Få opdateringer om nye produkter hos konkurrenterne

Hver af punkterne giver forskellige indsigter, men de alle er meget brugbare i forhold til at kunne holde sig foran. Når du fx får det samlede overblik, har du mulighed for at lade priserne justere sig automatisk efter dine konkurrenters, så du konstant tilbyder den billigste pris.

Ved at holde øje med prisændringer kan du også finjustere og optimere dine egne priser manuelt. Det er endda muligt at få et indblik i dine konkurrenters indkøbspriser, så du også her kan optimere og evt. forhandle ud fra dine egne indkøbspriser.

Med opdateringer omkring tilføjelser af nye produkter hos dine konkurrenter, er det også en smart mulighed for at følge med den generelle udvikling, dine konkurrenter foretager sig. Når de tilføjer helt nye vare, eller udvider varekategorier, kan du gøre det samme, så du konstant matcher det samme udbud, hvilket er med til at skærpe konkurrencen. Ellers kan du risikere, at dine konkurrenter pludseligt løber fra dig, og hvis man ikke følger med udviklingen, falder man hurtigt bagud og mindsker chancen for salg.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *